Shutdown - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tessa Schuitemaker - WaarBenJij.nu Shutdown - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tessa Schuitemaker - WaarBenJij.nu

Shutdown

Blijf op de hoogte en volg Tessa

11 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Washington D.C., het kloppend hart van de politiek en welvaart in de Verenigde Staten, is in crisis. Ik heb het niet alleen over de twee doden op het Capitol terrein in een paar dagen tijd (de één door politie ingrijpen, de ander door zelfverbranding) maar uiteraard voornamelijk over de shutdown. Wat merkt de gemiddelde Washingtonian van de shutdown? Behalve dat de flauwe grappen niet van de lucht zijn (“How many are worried about a government shutdown? How many are more worried about it starting back up?”, of, “Almost a million non-essential government employees were let go. Well, isn’t that the problem, that there’s that many non-essential employees?”) moet ik zeggen dat het voor mij persoonlijk tot nu toe enkel heeft geresulteerd in garantie op een zitplaats in de metro of de bus tijdens de spits.

Ik weet niet wat de effecten zijn van de shutdown in andere Amerikaanse steden maar in D.C. is het vrij desastreus (naast een wereldwijd gezichtsverlies ten gevolge van een kibbelende overheid). De overvloed aan monumenten, musea en parken zijn afgezet met linten of hekken met de melding dat deze “tijdelijk” niet toegankelijk zijn, wat ook nog maar valt te bezien. Vrij zuur voor diegene die in D.C. wonen en werken en nooit de gelegenheid hebben om de monumenten etc. te bezoeken omdat ze moeten werken. Ben je een keer (verplicht) vrij, zijn al de gratis bezienswaardigheden niet toegankelijk.. Desondanks laten veel mensen zich niet tegenhouden. Immers, als je als toerist of wat een hele reis aflegt om het Lincoln Memorial te zien dan laat je je niet door een plastic lintje tegenhouden.

Een zelfde gedachte hadden wij toen wij afgelopen weekend, in de intense zomerhitte van oktober (?!), een fietstocht naar Alexandria (Virginia) maakten. Gedurende deze tijd van het jaar heeft Washington D.C. de meest machtig mooie zonsondergangen die een mens zich kan wensen na een dag op kantoor te hebben gezeten. Toen wij dus aan het einde van de dag weer richting D.C. fietsten hadden wij het ingenieuze plan om een stop te maken bij Arlington Cemetery om de skyline van D.C. te bekijken tijdens de zonsondergang. Uiteraard bij Arlington Cemetery ook een bord met de melding dat het park gesloten was, echter stond het hek open, zagen wij meerdere auto’s het park uitrijden en zagen wij dus geen reden waarom wij het park niet in konden. Think again. Wij waren nog geen 10 meter het park in gereden toen een politie auto ons met piepende banden kwam afsnijden en de politie agente in kwestie ons toeschreeuwde of wij wel konden lezen of niet. Toen ik vroeg of het een probleem was dat wij met onze fietsen in het park reden was het antwoord dat ze ons allemaal kon arresteren. Zoals ik al vaker heb ervaren in de VS kun je beter niet een beschaafd gesprek proberen aan te gaan met mensen die hun autoriteit zo serieus nemen als de mevrouw in kwestie. Aldus maakten wij ten behoeve van onze gemoedsrust alsmede die van de politieagente dus rechtsomkeer en zullen wij duimen dat die shitdown, pardon, shutdown, snel voorbij zal zijn zodat wij alsnog naar Arlington Cemetery kunnen gaan om van de zonsondergang over D.C. te kunnen genieten.

Overigens ook helemaal in mijn element hier in de maand van Halloween. De pompoenen kun je overal voor een prikje kopen en zo heb ik met mijn armoedzaaier budget inmiddels al gretig gebruik gemaakt van de situatie door pompoen- cakes, taarten, gratin en soep te maken. Zalig! Ben nog aan het brainstormen over een Halloween kostuum, originele ideeën zijn uiteraard van harte welkom ;)

Geniet van de Hollandse herfst (gna!), zal binnenkort eens mijn camera meenemen op stap om de pracht en praal van de D.C. herfst vast te leggen en te delen :)

Bis bald!

• 11 Oktober 2013 - 10:09

Pauline:

Kostuumideeen:
    -gesloten monument
    -flespompoen
    -evil guinea pig uit southpark

Maar zal voor je duimen dat je toch nog de zonsondergang kan bewonderen tes! Wel bizar om mee te maken allemaal lijkt me.

• 11 Oktober 2013 - 10:21

Anne:

*niet jaloers* *niet jaloers* *niet jaloers*...

Maar euhm, is de heuvel bij het Nederlands Carillon - Iwo Jima momument niet gewoon vrij toegankelijk? Aka mooie zonsondergang? Het ligt in ieder geval buiten de hekken van Arlington...

• 11 Oktober 2013 - 19:38

Dianne:

Wauw... Lijkt net alsof je in een serie vast zit >.<. Het lijkt dus wel redelijk op realiteit. Je kan zo'n morphpak aandoen (vind ik persoonlijk best scary :P), een obesitaspak (beetje humor, maar misschien niet voor iedereen :P) of een wespenpak (nog nooit iemand in een wespenpak gezien en die zijn ook best scary)?
    Succes daar!!