And the rockets' red glare.. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tessa Schuitemaker - WaarBenJij.nu And the rockets' red glare.. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tessa Schuitemaker - WaarBenJij.nu

And the rockets' red glare..

Blijf op de hoogte en volg Tessa

05 Februari 2013 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Geïnspireerd door de blog van mijn Schwester vanuit het zonnige Bonaire dan ook maar weer eens een update van mijn kant. Inmiddels is het alweer een maand of 2 geleden sinds mijn laatste update en ik ga niet in detail treden over wat ik in die tijd allemaal heb uitgespookt behalve dat het druk was, getuige mijn blog-afwezigheid :P Dit is dus een blog geschreven vanuit het nu maar toch nog stiekem een korte opsomming van afgelopen maanden: naar NL afgereisd voor Kerst, begonnen bij de Nederlandse ambassade, aangenomen als Foreign Legal Specialist bij de PILPG (google maar om te zien wat dat is :P), inauguratie bijgewoond, Witte Huis van binnen gezien, en tussen de bedrijven door ook nog aan mijn laatste semester (ooit!) begonnen.

Ik zal over mijn hart strijken en toch nog iets uitweiden over de inauguratie gezien de historische waarde van deze gebeurtenis. Dan heb ik het dus over de ceremonie zelf en niet over het al dan niet playbacken door Beyoncé wat de talk of the day scheen te zijn op 22 januari. Wat elke rechtenstudent wordt voorgehouden bij aankomst in D.C. is dat netwerken essentieel tot cruciaal is wil je ooit in de richting van succesvol worden. Wel nu, dit blijkt dus waar. Mijn oude huisgenootje werkt op de Hill en kon aan extra toegangskaarten komen voor de ceremonie: of ik interesse had? Trouwe volgers van mij blog zijn op de hoogte van mijn frustratie wat betreft het wonen in D.C. versus het nog nooit hebben gezien van de beroemdste bewoner van de stad. Mijn antwoord op de vraag of ik interesse had in tickets voor de inauguratie lijkt mij aldus vanzelfsprekend.
Aangezien het centrum van de stad al enkele dagen op zijn kop stond in de aanloop naar de 21e besloten mijn Belgische vriendinnetje Kim en ik op tijd af te spreken. Iets voor half 9 spraken wij dan ook af bij het oranje vak waarvoor wij kaartjes hadden, want kaartje betekent toch over het algemeen toegang. Een mens leert niet altijd van zijn fouten, zo blijkt maar weer. De deceptie dat een kaartje daadwerkelijk toegang biedt tot een evenement had ik treurig genoeg al eens meegemaakt bij een Obama rally in Fairfax VA, ik ga er verder geen woorden aan vuil maken. Maar wederom werden wij ondanks het hebben van een kaartje weggestuurd, of beter gezegd, doorgestuurd naar een ander vak. De meest akelige gedachten spookten uiteraard al door mijn hoofd aangezien de National Mall, open voor al het publiek, inmiddels al ruimschoots was volgestroomd en daar een goede plek bemachtigen eigenlijk dus onmogelijk was.
Toch vol goede hoop in de rij gaan staan voor het blauwe vak. Na 2.5 uur in de kou te hebben gekleund traden wij uiteindelijk het blauwe vak binnen. Ik zal de foto's voor zich laten spreken. Prachtig uitzicht op het balkon van the Capitol, stoelen tot onze beschikking en kijken naar het scherm was overbodig daar ik de ceremonie vlak voor mijn neus zich zag voltrekken. Het was werkelijk waar perfect. Ik heb nu niet alleen Barack Obama gezien maar ook zijn gezin, de Bidens, de Clintons en nog heel wat andere hotemetoten. De parade besloten wij onder het genot van een verwarming en een lekkere lunch bij Kim thuis te kijken, die 10 minuutjes lopen van het Capitol woont. 2013 kan in ieder geval al niet meer stuk voor mij!

Nu wij deze mijlpaal in mijn leven hebben besproken over tot de orde van de dag. Vandaag bijvoorbeeld weer een dag op de ambassade gehad. Ik vind het echt geweldig, super interessant werk, interessante mensen en interessante projecten. En voor mijn Nederlands is het ook zeer bevorderlijk moet ik zeggen. Daarbij, de ambassade heeft een geïmproviseerde winkel waar Nederlandse lekkernijen kunnen worden gekocht. Aldus net een bord improv-meal met pindasaus naar binnen gewerkt en al een echte Hollandse boerencake gebakken, nom nom. Al vind ik het beste nog wel van de ambassade dat zij hagelslag hebben in de kantine, hoeveel kantines in de V.S. zullen dat nu hebben? :P
Overigens kwam het nieuws van het aftreden van Koningin Beatrix hier ook als een schok. Met zijn allen hebben wij haar toespraak en die van Rutte bekeken op een groot scherm in het auditorium. Ondanks Rutte zijn boodschap een bescheiden feestje te vieren verwacht ik hier een grootst feest zoals het de gelegenheid betaamd. Daarbij vind ik het uiteraard zeer spijtig dat hoewel ik dan nu wel een inauguratie heb mogen meemaken van een Amerikaanse President ik verdorie niet aanwezig kan zijn bij de beëdiging van onze eigen Koning! First world problem I guess, ik zal verder mijn mond houden ;)

Nu de Superbowl gekte ook weer achter de rug is vermoed ik dat iedereen nu voorlopig zich weer zal gaan richten op dat wat er daadwerkelijk toe doet :P Ik hoop mijn volgende update niet te lang op zich te laten wachten al zal dat vooral af gaan hangen van hoe druk ik het heb.. Enfin, enig begrip wordt in dank afgenomen ;) Zoals Laura ook al meldde ga ik haar over een maandje opzoeken op Bonaire, ik kijk er enorm naar uit (zeker nu het hier ook zo kwakkelt met het weer). Ik las in haar blog dat er daar absolute stilte te vinden is. Hoe anders in een stad als D.C. waar altijd maar dan ook altijd wel ergens een sirene loeit, een helikopter overvliegt, auto's toeteren of stadsgeluiden op een andere hun weg eigen maken. Ik kijk er dan ook ontzettend naar uit om straks op visite bij haar te genieten van stilte, natuur, zon, zeelucht en op een chill tempo het tropische eiland te ontdekken en het contrast met hier op mij in te laten werken voor zolang het mag duren, zalig :)

Enfin, stay warm en hopelijk tot snel weer!

• 05 Februari 2013 - 08:26

Pim:

Hi!

Leuke post, al word ik wel steeds jaloerser. But then again, ik ben op 30 april gewoon in Nederland, en jij niet :).

Have fun daar!

• 05 Februari 2013 - 12:24

Laura:

Tessa!!! Ik blijf je Obama-verhaal jaloersmakend vinden, playbackende Beyoncé of niet! Ik denk trouwens dat de supermarkt hier ook wel hagelslag heeft! Ik ga zo ff checken want ven geïnspireerd! Nou goed, nog ff doorbikkelen tot spring break en tot over (precies!) een maand :)

Xxx!

• 08 Februari 2013 - 14:21

Gabbertje:

Leuk weer eens iets te lezen en dan nog wel over het wereldnieuws! Een Schuitemaker zonder hagelslag is bijna niet denkbaar. Een zonnig vooruitzicht de tijd die je met Laura gaat doorbrengen op Bonaire. Geniet er maar fijn van.

• 08 Februari 2013 - 15:10

Brigitte:

Hi Tessa,
    Ik geniet weer van je verhalen. Eea had ik al hier gehoord, je fanclub is terecht trots en blij met jou en vertelt graag over wat je meemaakt. Dat je nog tijd hebt gehad om mij een verjaardagskart te sturen.... wordt zeer gewaardeerd. Wij gaan tzt genieten van de beloofde taart.
    Veel plezier straks bij Laura, op Bonaire. Liefs van B.

• 11 Februari 2013 - 21:34

Jan Mooij:

Tessa,

Een pracht verhaal. Morgenavond vier ik mijn verjaardag in het bejaarden(t)huis bij opa en oma Mooij. Ik wordt 60 en behoor eigenlijk al tot de jonge bejaarden. Zaterdag vier ik nogmaals mijn verjaardag met de rest van de familie en vriendenkring. De komende dagen ga ik taarten maken. De maalrijd wordt zuurkool met kinnebakspek en worst. Het is koud hier, dus winterkost is op zijn plaats. Ik zal opa en en oma een afdrukvan je verslag geven.
    Bedankt voor je grolsch verjaardagskaart.
    Veel plezier straks op Bonaire. Het is nu carnaval dus Laura zit midden in het feest gedruis. De link naar Laura moet ik nog opzoeken.

Een groet van je oom Jan.